بازدید 41056
پای رئیس‌جمهور در کفش فائو؛

آقای رئیس، آمار شما گرسنگان را سیر نمی‌کند

احتمالا ضرب‌المثل «با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمی‌شود» را برای مواردی از این دست به کار می‌برده‌اند؛ جایی که ادعا کنیم کاری محقق شده، ولی برای اثبات آن، دلیل و برهان نیاوریم؛ مثل هم‌اکنون که رئیس جمهور بار‌ها و بار‌ها تکرار می‌کنند که گرسنگی در کشور ریشه کن شده، ولی هیچ دلیلی نمی‌آورند و حتی نمی‌گویند که چگونه به این مهم دست یافته‌اند!
کد خبر: ۲۲۶۱۸۲
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۰ 12 February 2012
انگار تعریف گرسنگی در لغتنامه‌ها، نیازمند بازنگری جدی است. البته تعریف آن زیاد تغییر نکرده، ولی گویا برداشت‌ها از آن خیلی آسمان و زمین شده است؛ یکی نخوردن غذا را گرسنگی می‌خواند و البته کم نیستند، کسانی که با این دیدگاه موافق نیستند و نگاه جامع‌تری به ماجرا دارند.

شاید تصویر قحطی و خشکسالی در کشورهایی مانند سومالی، تصویری اغراق آمیز از پدیده گرسنگی باشد، ولی گرسنگی یک معضل جهانی و در حال گسترش است. چندی پیش، «کارولین هرفورد»، مدیر کل جدید سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) گفت: «شکاف فقیر و غنی میان کشورهای توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه، در حال افزایش است. وقتی سه جنبه بی‌ثباتی سیاسی، افزایش قیمت مواد غذایی و شرایط جوی نامناسب را که در نظر می‌گیرید، متوجه می‌شوید که همه این‌ها دست به دست هم می‌دهند تا شاهد پدیده گرسنگی مردم جهان باشیم. اینک شاهد گرسنگی نزدیک به یک میلیارد نفر از مردم هستیم که یا غذایی برای خریدن پیدا نمی‌کنند و یا حتی وقتی غذا هست، قادر به خرید آن نیستند. این گونه است که آمار تلفات ناشی از گرسنگی در جهان، از آمار تلفات ناشی از مالاریا یا بیماری‌های دیگر بیشتر است».
به گزارش «تابناک»، در اوایل سال جاری، هنگامی که هنوز ماه اردیبهشت به نیمه نرسیده بود، رئیس جمهور در جمع کارگران نمونه حاضر شد و با تأکید دوباره بر ایجاد دو و نیم میلیون شغلی که در سخنان نوروزی‌اش وعده داده بود، به برنامه‌های دولت در بحث هدفمند کردن یارانه‌ها اشاره نمود و افزود: «امروز می‌توانیم اعلام کنیم که در سرزمین پهناور ایران، گرسنه‌ای نیست»؛ سخنی که پیشتر هم از سوی یکی از اعضای کابینه، تأکید شده بود، ولی بیان آن توسط فرد اول قوه مجریه، آن را تبدیل به موضع‌گیری رسمی دولت کرد.

از اینجا به بعد بود که فرکانس کاربرد کلمه گرسنگی به شدت بالا رفت و تعریف‌ها دستخوش تغییر شد، به گونه‌ای که مردم کوچه و بازار تا می‌خواستند از یک معضل با هم صحبت کرده و گله‌گذاری کنند، از تمثیل ریشه‌کنی گرسنگی در کشور می‌گفتند و به محض دیدن یک مستحق، سری به نشانه تأسف تکان می‌دادند.

البته این نخستین بار نبود که حکایت یکی از سخنان برخی مقامات مسئول، به مثلی کنایه آمیز تبدیل می‌شد و به سرعت در جامعه تسری می‌یافت؛ کنایه‌ای تلخ، شبیه نرخ گوجه فرنگی در یک محله خاص که البته این بار کمی متفاوت بود، تا جایی که گویا، عمدی در میان است که مبادا تب این احساسات غلیان کرده مردمی فروکش کند.

دولت دهم، در سال گذشته مبلغی معادل یک میلیارد تومان برای هزینه‌های درمانی کارتن خواب‌ها ـ آن هم تنها در شهر تهران ـ  تصویب کرد. این مبلغ جدا از هزینه نگهداری و راه‌اندازی گرمخانه برای افراد بی‌سرپناه و کارتن خواب است. مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری تهران، چندی پیش گفته بود: «تنها در سال ۱۳۸۹ یک هزار و ششصد کارتن‌خواب از سطح شهر تهران جمع‌آوری و سازماندهی شده‏‌اند». پیشتر، مرتضی طلایی، رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر تهران در این باره گفته بود: «جای تأسف است که بگویم بیش از دو سوم کارهای روزانه من، صرف رسیدگی به درخواست‌های افراد نیازمند، بی‌سرپناه و کارتن خواب می‌شود و می‌دانیم که با این کمک‌های کوتاه مدت، قطعا مشکلات آن‌ها حل نشده و همزمان به مراکز دیگری نیز می‌‌روند».
اینجاست که هر از چندگاهی یکی از مسئولین به اذهان تلنگر می‌زند که مبادا کسی گمان کند که گرسنه‌ای در کشور هست که حاشا و کلا؛ همه سیرند و درستی این آمار و ارقام هم لابد با برهان خلف اثبات شدنی است: هر ایرانی ماهانه نزدیک ۴۵ هزار تومان یارانه می‌گیرد و با یک حساب دو دو تا، روزی هزار و پانصد تومان برای خوردن دارد و طبیعتا گرسنه نمی‌ماند!

در آخرین نمونه از تکرار این داستان، محمود احمدی‌نژاد در بیست و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی حاضر شد و گفت: «هفت میلیارد نفر در جهان هستند که سه میلیارد از آنها گرسنه هستند و ‌٢/١ دهم میلیارد نفر روزانه حتی یک وعده غذا ندارند»؛ به عبارت بهتر، از هر هفت نفر ساکن کره خاکی، سه نفرشان به معنای عام قضیه گرسنه هستند و 40 درصد گرسنگان، تعریف لغوی کلمه برایشان مصداق دارد و چه بسا که از فرط گرسنگی رو به مرگ باشند.

اکنون کافی است که این نقل قول را در کنار سخنان پیشین رئیس‌جمهور و وزیر و معاون و... بگذاریم تا به این نتیجه برسیم که حتی یک نفر ایرانی هم در میان ۴۲ درصد گرسنه جهانی نباشد؛ آماری که به شدت تعجب برانگیز است و نیاز به توضیح دارد!

اما فارغ از منبع این آمار و درستی و نادرستی این ادعا، آنچه مهم است، اذعان به تعریف جامع‌تری از گرسنگی است که تنها به شکم خالی خوابیدن محدود نشده است، بلکه احتمالا به حجم بزرگی از نیازمندانی اشاره دارد که اسیر تأمین ابتدایی‌ترین وسایل زندگی خود هستند؛ از انبوه کارتن خواب‌هایی که به گواه آمار برخی نهادهای اجتماعی، یا به گرمخانه و بهزیستی و... راه پیدا می‌کنند و یا در این شب‌های سرد زمستانی، تاب سختی روزگار را نمی‌آورند و جان می‌بازند، گرفته تا افرادی که مجبور به کلیه فروشی، تن فروشی و... می‌شوند تا شاید چند صباحی بیشتر زندگی کنند.

جایی که می‌گوییم گرسنگی به کل ریشه کن شده و این موضوع را به احتساب نکات مثبت هدفمندسازی یارانه‌ها می‌گذاریم، به این معناست که مثلا روزانهX نفر پیش از هدفمندی یارانه‌ها بر اثر گرسنگی جان می‌باخته‌اند، ولی اکنون بساط این اعداد برچیده شده است. شاید هم فراموش کرده‌ایم که در برخی از کشورهای دیگر هم مقرری ماهانه در قانون تعریف شده است، ولی فقر و گرسنگی ریشه کن نشده است؛ به عبارت بهتر، با ذکر سخنانی از این دست، جدای اینکه ساده انگارانه با مقوله فقر برخورد کرده‌ایم، بلکه در عمل، کارکرد نهادهای یاری رسان در مشکلات اجتماعی (مثل بهزیستی و تأمین اجتماعی و...) را هیچ تصور کرده‌ایم و... اینجاست که باید احتمال لغزش و بروز خطاهای جبران ناپذیری را بدهیم.
این گونه که از شواهد امر به نظر می‌رسد، آمار مستندی در پشت این ادعا نیست و چه بسا تنها توجیه این سخنان، تعریف و تمجید از اجرای طرح مثبت هدفمند سازی یارانه‌ها باشد که البته از ضعف‌هایی نیز رنج می‌برد؛ طرحی که شجاعانه به اجرا درآمد، ولی گویا برای مدیران بی‌نقص بیاید و حتی حکم ابزاری را پیدا کرده که می‌خواهند با آن همه ایرادات را رفو کنند.

هر گونه که به ماجرا نگاه کنیم، تنها بازخورد پنهان‌سازی آمار گرسنگان جامعه (هر چقدر هم که اندک باشند) و یا محدود کردن گرسنگی به شکم‌های خالی، حکم نمک پاشیدن به زخم برخی از اقشار جامعه را دارد که چه بسا ندار هستند و با شنیدن این سخنان، به این نتیجه می‌رسند که فراموش شده‌اند که در غیر این صورت، یا از آمار گرسنگان جا نمی‌ماندند و یا وضعیتشان با یک جمله دیگر مثل «ندار داریم اما گرسنه نیستند» گفته می‌شد.

شاید بد نباشد که مسئولان تجدید نظر کنند و اکنون که نمی‌خواهند همه آمار‌ها را بدهند، آمار گرسنگان را هم بی‌خیال شوند!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۲۸
انتشار یافته: ۱۴۱
بابا 3 ماهه که حقوق نگرفتم ، حالا می فهمی گرسنگی یعنی چی؟ای خدا خودت به دادمون برس...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
شما که حقوق نگرفتی پای اینترنت چه میکنی؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
از اینترنت محل کارش اومده شاید. اینم نمی تونی ببینی؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
به شما چه ربطی داره که پای اینترنت چی میکنه مگه محل تفریحه مرفه بی درد
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
10 ماه است با مدرک فوق لیسانس بیکارم حتما از نظر آقای ناشناس باید دراز کشید و مرد و پای انترنت نباید نشست.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
متاسفم که فکر می کنید اینترنت فقط مال پولداراست. دست از غرور بردارید و حداقل رو زخم این عزیزان نمک نپاشید. اللهم عجل لولیک الفرج
امشب شام تشريف بيارين خونه ما تا معني گرسنگي رو بفهميد
بايد خون گريه كنين به حال من
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
کاربران اینتر نت گرسنه؟!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
بله الان هر محل کاری اینترنت دارد
هفت میلیارد نفر در جهان هستند که سه میلیارد از آنها گرسنه هستند. یه عده هم در مملکت ما به فکر افزایش جمعیت هستند.
مساله این است که رئیس جمهور مثل برخی اقازاده ها در دبی سیر نمی کند در متن و بطن مردم است و شاهد اوضاع زندگی انان است. مطمئنا چنین شناختی برای بعضی ها ... غیر قابل فهم است.
تابناک جرات داری این کامنت را منتشر کن حتی بعد ار 24 ساعت!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
کامنت شما منتشر شد .شاید اگر منتشر نمی شد بهتر بود چون منفی هایی که گرفتی حقانیتت رو ثابت میکنه!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
فکر کنم لازم بود چند تا علامت تعجب ، آخر جملت میذاشتی تا این همه منفی نگیری رز!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
از کاربران محترم عذرخواهی میکنم من اشتباهی مثبت دادم
... شما به دل نگیر
الان شش سال است که آقای رئیس همین طور صحبت میکنه. چی باعث شده که الان واکنش نشون بدین؟ خیلی دیره ولی باز هم از هیچی بهتره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
یعنی از اولین روزی که آقای احمدی نژاد رییس جمهور شده همه ملت ایران گرسنه شدن؟
احسنت تابناک
بنا به تعریف سازمان فایو فقر مطلق یا گرسنگی با معیار درآمد متوسطه روزانه کمتر از ۱.۲۵ دلار تعریف می شود که با احتساب قیمت دلار تقریبا برابر همان ۱۵۰۰ تومان یارانه روزانه هر نفر می شود. اگر به این درآمد، سرانه دریافتی های کمیته امداد را نیز اضافه کنیم خواهیم دید که این دولت با اجرای طرح هدف مندی یارانه ها نقش به سزایی در از بین بردن گرسنگی در کشور ما داشته است.
دوستان می توانند به آدرس زیر برای مشاهده میزان گرسنگی یا فقر مطلق در ایران یا دیگر کشورها تا قبل از سال ۲۰۰۸ یعنی پیش از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها مراجعه کنند
http://www.fao.org/hunger/en/
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
نکنه تو سازمان هدفمندی کار میکنه. مر... نکنه خودتی. ای شیطون
مصطفی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
بابا با این تورم و بی ارزشی تومن میگه میخواییم یارانه رو چیکار؟الان با تومن فقط میشه اشک های گرسنگیتو پاک کنی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
چطور الان فائو و سازمان ملل و سازمان های وابسته خوب شده ... پس چرا هر چی به نفعتونه از اونها میگید؟
سعید
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
داش مهدی فائو نگفته اون 1.25 دلار رو چجوری باید خرج کرد؟ این پولی که شما میگی آخر ماه میاد و همون موقع برای پول برق و آب و گاز و شارژ ساختمون میره.کجایی داداش؟
مجتبی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
عزیزم با کدوم دلار داری حساب می کنی؟ دلار دولتی یا دلار آزاد؟!!
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
میشه بگی این روزی 1500 تون رو باید بابت چه چیزی خرج کنیک؟
کرایه ماشین - پول نون 500 تومنی - پول تنقلات بچه - پول ......
کجایی داداش؟
هی یارانه یارانه می کنید برادر من.یارانه میدند 45 هزار تومن، پول آب و برق و گاز میاد پنج برابر.فکر کنم به این می گن مغالطه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
کمتر مصرف کنی، پول آب و برق و گاز کم میاد.
آقا تورا به آنکسی که می پرستید به دادمردم برسید فکر کنید اینها هم ...
تابناک با خواندن جمله آخر ناگاه به یاد جمله " این نیز بگذرد " افتادم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
بسیار خوب درهمین خواب خرگوشی باش!
شما قضاوت کنید من گرسنه و یا بهتر بگویم فقیر هستم یا خیر؟
با حدود 14 سال سابقه حقوق پایه ام 582000 تومان است ( مهندس هستم)
در اول سال با دلار 1080 تومانی بودجه حقوق بنده حدود 538 دلار بوده است و الان در اواخر سال با دلار 1900( قیمت امروز 23 بهمن) حدود306 دلار آمریکاست.
در کجای این دنیای پهناور و این کره خاکی حقوق یک مهندس با 14 سال سابقه ماهانه 306 دلار است یعنی تقریبا روزی 10 دلار یا به عبارتی حقوق یک ساعت یک مهندس مشابه در آمریکا
بسیاری از دوستان به من پیشنهاد داده اند که یک شرکتی قطری استخدام میکند با حقوق ماهانه 8000 دلار آمریما یعنی معادل 1600000 تومان
به نظر ... من بمانم و با این فقر دست و پنجه نرم کنم یا مهاجرت را بپذیرم و به کشوری دیگر سفر کنم تا شاید ارزش واقعی کار و وقتم را ببینم؟
برنج و روغن و گوشت و مرغ و مایحتاج روزانه زندگی تک فرزندم را مهیا کرده ام تا کمبودی احساس نکند اما روز به روز بدتر میشود ؟ تا به کی باید تحمل کرد و این وضعیت نابسامان را دید ؟
فرزندم یک سالیست که ماشین میخواهد و من هنوز نتوانسته ام به این آرزوی وی با وجود مهندس بودنم پاسخ مثبت بدهم
آقای رئیس جمهور شرمندگی یک پدر مقابل فرزند میدانید چیست؟
اثرات منفی این شرمندگی هم برای پدر و هم برای فرزند میدانید کدام است؟
آنوقت آمار بدهید که ما دیگر گرسنه ای نداریم و ما دیگر به اوج و قله موفقیتهای جهانی رسیده ایم آمار بدهید و با ... هر آنچه را که میخواهید بگویید اما ...
پاسخ ها
مهندس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
بابا فیلممون نکن مهندس با 14 سال سابقه کار پایه 582000.
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
ببخشید آقای گرسنه، قول می دهم رئیس جمهوری بعدی که شما انتخاب می کنید حتماً برای آقا پسرتون ماشین بدهن تا گرسنه نمونن.
هرچند که گمان نمی کنم تابناک اینو بنویسه
بهنام
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
متن بلند شما را خواندم و فقط بگویم افسوس خوردم به حال مردم وطنم و جوانی ام
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
والله من همین الان نرخ دلار دیدم نوشته بود 12253 ریال نمیدونم شما 1900 تومن از کجا گیر آوردی؟!
ببینم از کی تا حالا ماشین نخریدن شده گرسنگی؟
منم مهندس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
بابا خوبه بچه تو ماشين ميخواد نتونستي بگيري ، خيلي از بچه ها رو ميشناسم از بابا شون نون شب ميخوان نميتونه جور كنه ،چند روز پيش در يك نانوايي ديدم نوشته "لطفا تقاضاي نسيه نفرماييد."
میلاد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
اگه یه مهندس هستی با 14 سال سابقه، باید بگم که با عرض معذرت احتمالا آدم بی عرضه ای هستی که 582 هزار تومن حقوقته!
مشهد گوشت گوسفند 24000 تومان گوشت گاو 18000 تومان است لبنیات بسیار گران شده است به کی بگوییم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
بخر جانم انبار کن در تهرون بیشتر از این هاست !!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
در تهران به وسیله بازار تره بار تقریبا کنترل شده ولی در شهرستانها اینجور نیست
هادي
| United States |
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
چقد ارزون.خوش بحالتوم. يه قصاب سر كوچه ميشناسم برين از اونا بگيرين
به نظر میرسد ذهن برخی از مسئولین توانایی محاسبات پیچیده تر از 2 بعلاوه 2 را ندارد.

اینکه اگر 40 تومان در ماه به یک نفر بدهیم دیگر گرسنه نیست ، احتمالا از همین محاسبات ساده نشات گرفته است. یک ماه سی روز است و نان دانه ای 500 تومان. پس اگر فردی در روز 2 قرص نان هم بخورد همان 40 تومان برای او کافیست و 10 تومان هم اضافه می آورد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
فکر کنم ذهن شما هم از یارانه ها بیشتر نمیرود!
مردم درآمدشان از کارشان بدست میاید از یارانه ها.
موگوم کجای این حرفا اشتباه دره ! مو موندوم دم خروس رو باور کنیم یا ...
بر اساس معيارهاي صندوق بين المللي جهاني پول اين مبلغ معادل خريد 3 دلار برا هر روز است. پس زير خط فقر مطلق نداريم. اين معيار جهاني است قبول نداريد دولت هم مي گويد خط فقر نسبي را قبول ندارم.
پاسخ ها
مصطفی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
به ته پام که صندوق بین المللی اینو میگه مردم دارن از گرسنگی میمیرن بعد شما باز میگین معیار؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
آقای مصطفی پس کی بیاد خط فقر تعیین کنه؟ شما ؟
وصف العیش !!! نصف العیش !!!!
واقعا که شماها م... دارید که تمام سایتتان شده سیاه نمایی تمام علیه دولت
مراقب باشید چون چوب خدا صدا نداره ، طوری زمین میزنه که دیگه نتونی پاشی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
چوب خدا میخوره تو سر اونایی که باعث گرانی و بیچارگی و فقر در جامعه میشن. نه اونایی که حقایق رو بیان میکنن. اگه صحبت شفافی داری بگو اگرنه مثل عجوزه ها نفرین نکن.
مصطفی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
امیدوارم همین چوب البته با صداش بخوره تو سر شما که همه بفهمن
اورمو گولو
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
راستی از اون 3000 میلیارد پول ناقابلی که گم شد چه خبر؟ آن هم مثل علت سقوط هواپیمای اورمیه مشمول گذر زمان شد؟ چرا کسی معرفی نمیشه؟
یهراد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
البته جوبی که شما ازش صحبت میکنید ماله خدا نبود اما تو سرشون خورد فیلتر شدن در سایتشون رو بستن و .............
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
سیاه نمایی کیلویی چنده بنده خدا.. تو شکمت سیره مثل اینکه ... فقر نکشیدی .... یکی باید یه فکری بکنه .... فقط زود اوضاع خیلی بد شده ...
گل
| United States |
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
اسمتو گذاشتي بنده خدا؟
بنده خدا بيا من صدتا خونواده نشونت بدم كه چجوري دارن زندگي ميكنن تا بفهمي چوب خدا يعني چي.
یارانه برای آب و برق و گازه یا گرسنگی؟
واقعا که تابناک! اونایی که قبلا گشنه بودن معمولا فقیر بودن خب فقرا با دریافت یارانه می تونن حداقل چیزی بخرن بخورن، لازم به اثبات نیست که قبض آب و برق فقرا خیلی کم میاد مغالطه نشه
پاسخ ها
بهنام
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
این یارانه برا شهرهای کوچیک و آدم هایی که سختی کم مصرف کردن انرژی را به خودشون میدهند خوبه ولی برا کلان شهر هیچ جوری کفاف گرانیهای بعد از اون را نمیده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
مصرف برق کولر ویخچال فقرا کمتره؟
من بدبخت به مولا ماهی 320 میگیرم مجردم زیر قرض و قوله کمرم شکسته خدا به داد متاهلها برسه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
میشه بگید شما کجا کار میکنید؟
الان یه کارگر ساده بیشتر درآمد داره.
ریس جمهور فرمودند از 7 میلیون نفر 3 میلیون گرسنه اند.....
http://www.youtube.com/watch?v=4ZibXsZAAWs
برادر من 5 ساله ازدواج کرده به زور و بد بختی تاحالا تونسته قرض وقوله هایی که واسه ازدواج و وسایل شغلش رو صاف کنه . الان 30 سالشه و داره بچه دار می شه اما الان که دارم این مطلبو می نویسم هیچی پس انداز نداره 1 ماهه دیگه هم بچه اش به دنیا میاد حتی پول دکتر هم نداره . با بدبختی 5 سال جون کنده فقط تونسته شکم خودشو زنشو سیر کنه حالا مونده بچه به دنیا بیاد چی کار کنه . شاید بگین خوب دندش نرم بچه دار نشه اما ... وقتی داره از سن بچه دار شدنشون می گذره چی کار کنه ؟ دیگه کی باید بچه دار بشن .... حالا اینا به کنار...
من 5 ماهه ازدواج کردم ...
وقتی برادرم رو می بینم ، از آینده می ترسم و با ناامیدی هرروز صبح می رم سر کار و تا شب جون می کنم . آینده ی زندگیم رو با این وضع سیاه می بینم ...
خدایا خودت درستش کن...
امروز در بازارمرکزی تره بار شهرما که ارزان ترین نقطه است چیزی ندیدم که کیلویی کمتر از 1300 تومان باشد وقتی جمعیت همان جا را با سالهای قبل مقایسه کردم دیدم یک بیستم جمعیت قبل هم در بازار نیست
مگر اینجا سودان و اتیوپی است که به گرسنه نبودن مردم افتخار می کنند؟! با اینهمه منابع سرشار نفت و گاز ، کلی زمینهای حاصلخیز کشاورزی ، انواع معادن و منابع طبیعی، این حرفها شرم آور است.
هر نفر حداقل هر ماه 45 هزارتومان یارانه میگیرد که اگه به فرض محال هم تنها درامدش باشد ، همین مبلغ کافی است تا او را از گرسنگی نجات دهد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
اه! اشتباه مثبت دادم!
مجبورم جواب این بنده خدا رو هم بدم شاید اشتباهم جبران بشه:
تو هم هنوز نفهمیدی گرسنگی یعنی چی که اگه فهمیده بودی، میدونستی که با روزی هزار و پونصد تومن حتی ساندویچ هم نمیشه خرید.
البته کیک و ساندیس میشه خرید
خلایق هر چه لایق
شمارا به خدا فکری به حال بیکاری جوانان کنید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار